
  

 

 

 

INTRODUCTION  

 

Introduction to media coverage 

Nigel Parry, The Electronic Intifada  
 
I. The most 
significant omission 

Although this introduction to 
media coverage will touch 
on a number of different 
issues, it is perhaps 
appropriate to begin by 
identifying the most 
profound and reoccuring 
ommission from 
international reporting of 
the Israeli-Palestinian conflict. 

The most significant omission is shockingly basic -- there is no notable 
communication that the Israeli military occupation continued unabated in the post-
peace process period, that the human rights situation continued as before or 
worsened, or that the Israeli land confiscation and settlement of Palestinian land 
did not cease for a single day. 

That the prevailing Western perception of the conflict -- the prevailing American 
perception in particular -- primarily holds the Palestinians responsible for the failure 
of the peace process is shameful in light of what the majority Palestinian people 
experienced on the ground. Whatever adjectives you wish to use to describe the 
process by which Oslo was implemented in the occupied territories, "peace" is one 
that obscures -- not describes -- the realities on the ground. In a conflict over land, 
you don't keep taking land and still get away with claiming that you're working to 
resolve the conflict. This is exactly what Israel did during Oslo. 

When the Second Intifada began in September 2000, many observers were 
surprised. This resulted from a widespread ignorance of the situation for Joe or 
Jane Palestinian on the ground and how much their situation had measurably 
worsened since the signing of the Declaration of Principles seven years previously.  

Taking a step back from the small period of history that encompasses the "peace 
process", the Israeli military occupation has continuously and negatively impacted 
the lives of all Palestinians living in the West Bank and Gaza Strip for 35 years. 
This is not an esoteric historical fact. It means that anyone 35 years old or younger 
has only known a life characterised by boundaries, hopelessness, and fear. Until 
you have lived under military occupation, you have no hope of understanding the 
Israeli-Palestinian Conflict. This is not a conflict between Israel and Yasser Arafat 

A Palestinian child throws a stone at an Israeli 
tank in Dheisheh Refugee Camp, July 2002. 

photo by Musa Al-Shaer 

 

 
 
RECOMMENDED 
READING ON THE 
SECOND PALESTINIAN 
INTIFADA  
 

 
The New Intifada (Verso 
2001), features a chapter 
on media coverage of the 
Second Palestinian 
Intifada by the Electronic 
Intifada's Ali Abunimah 
[buy it now].  

 

 

file:///C:/Users/Yael/Desktop/חומר%20לאתר/התקשורת%20הפלסטינית/חומר%20קריאה/index.shtml
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1859843778/theelectronic-20
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1859843778/theelectronic-20
C:/introduction/index.shtml
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1859843778/theelectronic-20
C:/contact/index.shtml


or the Palestinian Authority. This is a conflict between Israel and an indigenous 
people whose land it has been colonising with the help of massive human rights 
violations for over 50 years. 

While there has indeed been fault committed on both sides -- an oft repeated 
truism that promotes an illusion of "balance" -- this is a struggle between a mouse 
and an elephant that wants the mouse's home. There is no balance of power on 
the two sides. Israel has one of the most powerful armies in the world. In the 
media, the conflict has mostly been stripped of its most important contents -- this 
imbalance of power that ensures the continuation of the conflict, and the plumb line 
of international law that exists to offer us a legal compass in international conflicts.  

That the 35-year-old Israeli military occupation of the West Bank (including East 
Jerusalem) and the Gaza Strip is rarely mentioned in reports -- as if it were a 
matter of no real import -- is one thing. In the worst cases, the occupation is 
presented as if it were a matter of perception. CNN has developed into an art form, 
talking about "what Palestinians see as the military occupation." This obscures the 
fact that the international community and international law considers Palestinian 
land as occupied. 

This 'occupation avoidance' is as inappropriate as it would be to have reported on 
South Africa during the 1980's without mentioning Apartheid, or reporting about 
"what Black South Africans see as Apartheid." There are facts in this world. While 
it is perfectly acceptable to hold opinions on what circumstances merity one person 
taking another's land or how best to resolved entrenched conflicts, it is utterly 
unnacceptable to deny the basic truths of the matter. 

The Israeli military occupation remains the most intrusive force in the lives of the 
three million Palestinians in the Gaza Strip and West Bank (including Jerusalem). 
As such it remains the most powerful determiner of, and the over-riding context for, 
Palestinian attitudes and reactions towards Israel. 

The media's omission of the occupation or its subjectivising of it as a Palestinian 
perception is, indeed, as bad as it gets. 

II. Local coverage of the Israeli-Palestinian Conflict: how 
bias begins on the ground 

Looking closer at the media that works on the ground is important, as this is often 
the primary source of information for foreign journalists. This section relates to 
media coverage of events and developments in the West Bank and Gaza Strip, 
offering a very brief overview and summary of the weaknesses of the existing 
Arabic, Hebrew, and English-language media with a focus on the latter, because it 
is the main pipeline for information out of the country. 

 

i. Arabic-language news  

The majority of Arabic-language print and electronic news available in the country 
is produced by Palestinians, with some Israeli produced Arabic-language news 
available on Israeli state television and radio. 



Palestinian-produced news is undermined by its low investigative content and is 
mostly delivered as opinion-oriented advocacy, both characteristics a direct result 
of the Palestinian media's history of operating under foreign military occupation.  

Almost all of the Palestinian news organisations have some level of affiliation with 
the ruling faction in the Palestinian Authority (PA). Palestinian-produced news is 
subject to regular censorship and editorial interference by the PA, mainly when 
reporting on the PA, but also when reporting on Israel at times of increased 
conflict. See Media in Palestine: Between the PNA's Hammer and the Anvil of 
Self-censorship (from The Palestinian Human Rights Monitor, V.3, #5, PHRMG, 
November 1999).  

Local television stations such as Ramallah's al-Watan can be a good source of raw 
information during times of increased conflict when live unedited material is 
broadcast. 

Satellite channels such as al-Jazeera are a relatively new phenomenon, and are 
often of a higher quality, although these still broadcast in Arabic. 

Israeli-produced Arabic-language news is largely used as a propaganda channel 
by the Israeli government. 

As a result, Arabic-language news almost exclusively reflects either Palestinian 
Authority or Israeli government opinion. Due to both this and the low-level of 
Arabic-language skills of foreign correspondents, Arabic-language news is 
therefore not used as a primary source of information for foreign correspondents 
stationed in the country. 

 

ii. Hebrew-language news 

Hebrew-language news is produced almost exclusively by and for Israelis, with a 
negligable amount of Palestinian-produced Hebrew-language news broadcast on 
Palestinian Authority television and radio.  

The majority of this news naturally therefore reflects an Israeli perspective on the 
conflict or reflects the same quality issues as does Arabic-language news.  

 

iii. English-language news 

Only one weekly Palestinian newspaper, The Jerusalem Times, publishes in 
English. Much news falls short of international standards of objectivity and 
accuracy and the readership that the Jerusalem Times does have is largely loyal 
solely as a result of the existing vacuum of Palestinian-produced English news 
rather than as a result of the quality of the publication. 

The Palestinian-run Jerusalem Media and Communication Center (JMCC) 
compiles a weekly Palestine Report in English of superior quality. Its very basic 
style and format for many years limited its readership to research centers than the 
general public, although recent moves towards a magazine presentation are 

http://phrmg.org/monitor1999/nov99.htm
http://phrmg.org/monitor1999/nov99.htm
http://www.jerusalem-times.net/
http://www.jmcc.org/


winning it a wider audience. Similarly many local Palestinian research centers and 
non-governmental organisations, such as human rights centers, publish material in 
English. The Internet has done much to open up this material to a English-
language readership. 

Two daily English-language Israeli newspapers exist:  

a. The Jerusalem Post  
The Jerusalem Post offers a diet of news and opinion with an unrelenting 
right-wing slant, of often questionable journalistic integrity.  

b. Ha'aretz  
Ha'aretz is a more liberal Israeli daily published in English, offering for the 
most pary far higher quality news and strong investigative pieces that 
regularly expose the negative aspects of the Israeli occupation.  

Arutz Sheva ("Channel Seven") is a Jewish settler radio station also broadcasts in 
English, naturally reflecting an intractable right-wing position mixed in with biblical 
commentary. Israeli Army Radio also offers some reports in English, with the 
expected slant that its name suggests.  
 

III. The English-language news-gathering infrastructure: 
the main information pipeline out of the country 

i. Introduction 

As the Israeli-Palestinian conflict is one of the top news stories in the world, many 
major networks and newspapers maintain permanent representatives in the 
country. According to one Israeli researcher (Cohen, 2000), some 300 foreign 
news organisations are represented. Other news organisations prefer to send 
representatives only at critical periods, which means that at any given time, there 
can be some several hundred correspondents stationed in the country.  

English-language news, represents the overwhelming majority of reporting from 
the West Bank and Gaza Strip available internationally.  

 

ii. Who are the foreign correspondents? 

Dr. Joel Cohen, a lecturer in communications at the Academic-Technological 
Institute of Holon and a research fellow at Bar Ilan University, undertook a study 
into foreign correspondents based in Israel, reported by Ha'aretz on 6 November 
2000. Much of the study's findings make it clear why the Israeli viewpoint 
dominates. 

Some 300 foreign news organisations are represented in Israel, many more than in 
any other place in the Middle East. The second is Egypt - with only 120. Two-thirds 
of these come from Western Europe and North America. The article stated:  

The data that the foreign correspondents supplied about themselves are quite surprising in view 
of the Israeli claim of a clear pro-Palestinian bias among the press. The vast majority of the 

http://www.jpost.com/
http://www3.haaretz.co.il/eng/htmls/1_1.htm
http://arutzsheva.com/


correspondents report from Israel about news from the Palestinian Authority as well, and about 
the conflict in general. A fairly large proportion among them are Jewish, most have lived in 
Israel for many years (almost 10 years is the average), and some are married to Israeli women. 
Some are veteran Israeli journalists who report from Israel to the foreign media on a permanent 
basis. 
 
The Western background of most of the journalists makes it easier for them to connect with the 
Israeli mentality than that of the Palestinians. About 91 percent defined their knowledge of 
Israel as "good," as opposed to only 41 percent who said they thought their knowledge of Arab 
countries was on a good level, and 35 percent who said it was "medium." They also know a 
great deal more about Judaism than about Islam: 57 percent said they had a "good" level of 
knowledge of Judaism, as opposed to only 10 percent for Islam. And their Hebrew is much 
better than their Arabic: 54 percent are completely fluent in Hebrew and another 20 percent 
have a working knowledge of the language, while only 6 percent are fluent in Arabic, while 
another 42 percent can "get by" in Arabic.  

Perhaps the most important aspect of the above is that all but a literal handful of 
the foreign and Israeli correspondents writing for the English-language news 
agencies and wire services live in Israeli-controlled parts of the country where a full 
range of Western-style amenities are readily accessible. News is often produced 
with only irregular exposure to Palestinian society, without visiting Palestinian 
areas and, in the worst cases, Palestinians sources are not consulted for their 
reaction to events before publication. 

When journalists do not rely on first hand information for their 'news', the end result 
can be very misleading. In an Associated Press wire service report of 11 April 
2001, "Israel Tanks Enter Palestinian Camp," AP correspondent Ibrahim Barzak 
wrote:  

In a first foray into Palestinian territory, Israeli tanks and bulldozers rumbled into this refugee 
camp early Wednesday, razing or heavily damaging 30 homes and triggering a heavy exchange 
of fire that wounded more than two dozen Palestinians.  

In fact this was not the "first foray" at all. Human rights worker Michael Brown, 
working for PCHR in Gaza during the early part of the Palestinian Uprising, told 
The Electronic Intifada:  
Many news agencies are now parroting the Israelis' line that this attack was the first of its kind. 
It was not. I lived through the most terrifying night of my life on December 13 when Israeli 
military forces entered Khan Yunis to demolish homes. I saw Palestinian families with small 
children fleeing their homes in the dead of night. An old man came to the door of his home and 
vomited. I saw the injured children a few hours later at the hospital. No news report I saw gave 
any sense of the widespread terror that gripped the refugees of Khan Yunis. The structural bias 
in the media is such that seemingly all the international correspondents were sleeping unawares 
in Jerusalem or Tel Aviv and the next day simply relied on statements from Israeli military 
officials.  
 
[For a full report on the events of 13 December 2000, see "Israeli occupation forces break into 
Khan Yunis: Four Palestinians killed and another 28 wounded," PCHR press release, ref: 
200/2000, 13 December 2000]] 

What are we left with? Israeli and international journalists report from a distance on 
the Palestinians, from a society which views Palestinians as threatening, and a 
society which is highly sensitised to how its perception of the conflict is reported.  

Reports are subject to a minimal level of Israeli government censorship but as the 
above findings would seem to indicate, most censorship and/or bias occurs 
automatically as a result of the worldview, knowledge, and geographical location of 
correspondents. These factors do not provide a basis for the kind of investigative 
reporting of specific events or a general recognition that there is a natural 
imbalance implicit in any military occupation. 

In general, it is true to say that the European media tends to include more of the 

http://www.pchrgaza.org/files/PressR/English/2000/200-2000.htm
http://www.pchrgaza.org/files/PressR/English/2000/200-2000.htm


Palestinian perception of the conflict than their American counterparts, although 
this observation is not intended to suggest that European reporting is satisfactory 
in itself. 

This dispartity, on the American side of the Atlantic, stems largely from long-
embedded negative perceptions of the Arab World and Islam, a cultural familiarity 
with Judaism stemming from America's Christian roots, and the United States' 
political history of support for Israel at the expense of the Palestinians. For more 
information about the development of the American worldview towards the Israeli-
Arab and Israeli-Palestinian conflicts, see "Perceptions of Palestine: Their 
Influence on US Middle East Policy," by Kathleen Christison (1999), referenced in 
the recommended reading at the end of this introduction. 

 

iii. Sources 

Foreign correspondents and their Israeli counterparts tend to get their information 
from three main sources:  

1. The Israeli government  
The very active and professional Israeli Government Press Office (and its 
embassy and lobby satellite organisations around the world) distributes a 
wide range of breaking news and analysis on every conceivable issue free 
of charge to journalists via e-mail, fax, beeper, websites, and print 
material. Government information is also disseminated indirectly via Israeli 
government television news broadcasts.  

2. Palestinian press services and stringers 
The independent Palestinian Jerusalem Media and Communication Center 
offers a pay-service for journalists which includes daily summaries of the 
Arabic press and breaking news alerts of political rallies, press 
conferences, dramatic events, and translations of communiques, compiled 
by a network of Palestinian stringers and distributed via the Web, fax, e-
mail, and beeper. A similar, although less impressive daily news summary 
is offered by The Jerusalem Times newspaper. Due to its low quality, the 
output of the official Palestinian press agency Wafa and the recent 
Palestinian Authority intiative -- the Palestine Media Center -- is all but 
ignored. A proportion of the larger foreign news networks have their own 
Palestinian stringers in the cities and towns in the West Bank and Gaza 
Strip but rarely have Palestinians working higher up in the news editing 
infrastructure.  

3. Other journalists and media 
Factual content in foreign news reports and the Israeli English-language 
press can regularly be traced back to Israeli government television news 
broadcasts. If you have ever attempt to track down the source of a specific 
piece of information, it can get quite convoluted as the result of journalists 
using other journalists' work as their sources. Following a bombing in 
Jerusalem on 30 July 1997, an attempt to discover the authenticity and 
source of a leaflet that apparently claimed responsibility became a 
rather cyclical journey, leading from news agency to news agency without 
any apparent resolution.  

 

http://www.palestine-pmc.com/
http://www.nigelparry.com/diary/closures/aug97.html
http://www.nigelparry.com/diary/closures/aug97.html


iv. Censorship by checkpoint and intimidation 

Palestinians are deliberately excluded from any meaningful input to the 
international news gathering process by the Israeli government. Palestinian 
journalists for Palestinian press based in the West Bank and Gaza Strip are very 
rarely granted Israeli press cards, which cuts them off from travel inside Israel and 
to Jerusalem, between the West Bank and Gaza Strip, and makes them vulnerable 
at checkpoints controlling access to areas within the West Bank and Gaza Strip 
during increased times of conflict. 

As for Palestinians working for foreign news organisations, as their offices are 
mostly located in Jerusalem this fact serves as a de facto Israeli veto against 
Palestinian employees' participation in the editorial process. On 1 November 2000, 
a month after the beginning of the Al-Aqsa Intifada, Ha'aretz's breaking news 
website:  

Since the beginning of the current violence in the territories, the Government Press Office (GPO) 
has refused to issue or renew press credentials for Palestinians who work for foreign news media 
based in Israel, and the step has become long-term policy to combat alleged pro-Palestinian 
bias in reporting, Army Radio reported on Wednesday. 

Finally, Palestinian and sometimes foreign journalists are also regularly targeted 
by Israeli troops for harassment and violence. Index on Censorship reported that in 
1998, ten Palestinian journalists were shot by Israeli troops, sustaining varying 
degrees of injury. In addition, the Palestinian Authority regularly arrests Palestinian 
journalists and editors, occasionally even shutting down local offices of 
international media organisations, which has created a climate of intimidation and 
widespread self-censorship. During the Al-Aqsa Intifada that began in September 
2000, Index on Censorship reported that:  

At least ten journalists were wounded [....] On 29 September five journalists were injured by 
security forces while covering disturbances around the Al-Aqsa mosque in Jerusalem. Hazem 
Bader, an Associated Press cameraman, was shot at close range in his right hand by a sniper's 
rubber-coated metal bullet. Khaled Abu Aker, a correspondent with the TV station France 2, was 
beaten by police after refusing to hand over a rubber-coated bullet he had picked up off the 
ground. Associated Press journalist Khaled al-Zeghary was shot in his right leg by a rubber-
coated metal bullet, and then beaten by six policemen who removed his camera. Photographer 
Mahfouz Abu-Turk was shot in his leg by two rubber-coated bullets from about 30 meteres by 
special forces, and an Agence France-Presse photographer, Awad Awad, was shot by rubber-
coated bullets in his right leg and right arm from close range. On 1 October ABC News 
cameraman Amer al-Ja'bari was wounded in the head at the Hebron bypass road while standing 
at least 400 metres from clashes. He left hospital the following day after surgery. On 2 October 
Mazen Dana, a Reuters cameraman, was hit in the left foot and leg by live ammunition fired by 
Israeli forces - having been shot in the same leg only the day before. He believes the attacks 
may have been deliberate. Also on 2 October, Loay Abu Haykel, a Reuters photojournalist, was 
hit in the leg by a rubber-coated bullet while covering the clashes. The same day in Hebron, 
Wa'el al-Shiokhy, journalist with the local station TV al-Nawras, was also shot. [Sources: 
Reporters Sans Frontiers, Committee to Protect Journalists, cited in Index on Censorship's 
Index, Issue 6, 2000] 

On 31 October 2000, CNN Correspondent Ben Wedeman was wounded in 
Gaza. In the debrief from his hospital bed, an editor's note stated that, "The CNN 
crew, which arrived at the scene, said the preponderance of fire came from the 
Israeli side as Palestinian militiamen and security forces took cover."  
 

v. Palestinian Authority media relations 

http://www.cnn.com/2000/WORLD/meast/10/31/wedeman.shot.02/
http://www.cnn.com/2000/WORLD/meast/10/31/wedeman.shot.02/
http://www.cnn.com/2000/WORLD/meast/10/31/wedeman.debrief/


Sky TV's Middle East correspondent Keith Graves, writing about the Sharm El-
Sheikh ceasefire summit in the 22 October 2000 edition of the British Independent 
newspaper, noted the vast difference in approach to the media between the Israeli 
and Palestinian sides.  

[Israeli] government officials distributed videos of "Palestinian provocations" and glossy 
brochures filled with gruesome photographs of the aftermath of suicide bombs directed at Israeli 
targets. Officials who normally would barely pass the time of day with foreign reporters were 
suddenly on first-name terms. It was impossible to cross the lobby of the hotel where most of 
the delegations were staying without running the gauntlet of Israeli propagandists.  
 
Of the Palestinians there was neither sight nor sound. 

Although this is not the whole picture, it is indicative of a pervasive trend of 
Palestinian neglect of, and under-investment in, media relations. A quick browse of 
official Palestinian Authority websites, such as pna.net, will confirm this, 
particularly when viewed next to their Israeli counterparts. 

 

vi. Multiplying mistakes: the role of the wire services 

The vast majority of newspapers, radio, and television media worldwide rely on 
wire service organisations such as Reuters, the Associated Press, and Agence 
France Press for their reports. As a result, the kind of structural issues with the 
news gathering infrastructure in Israel/Palestine cited above are very influential, as 
most of the editorial-level consumers of the wire services have no real 
understanding of how to sift the information they receive. The ultimate result is a 
reliance on an Israeli-controlled, Israeli-influenced channel for information about 
the conflict. 

The following example from a Reuters wire report posted on CNN's website on 28 
April 1998 will demonstrate how this results in the passing on of an Israeli angle on 
events to the worldwide media.  

"Israel to ban Palestinians during jubilee break"  
 
JERUSALEM, April 27 1998 (Reuters) - Israel is to ban the entry of Palestinians from the West 
Bank and Gaza from Wednesday until Saturday when the Jewish state marks Remembrance Day 
for its war dead and its 50th anniversary, the army said on Monday.  
 
Israeli police said earlier in the week that security forces were on heightened alert for possible 
attacks by Moslem militants during the long weekend. In a statement, the army said provisions 
for such a holiday closure were contained in interim peace deals with the Palestinians.  
 
During the closure, security forces would allow the entry of Palestinian ambulances in cases of 
medical emergency and permit diplomats and other foreigners to enter Israel from the West 
Bank and Gaza, the army said. 

On the surface, this would seem to be a fair report of a development. What will be 
stunning to a reader who comes to this conclusion after reading the above is that 
there has been a permanent closure of Israel to Palestinians in the West Bank and 
Gaza Strip since March 1993. 

Since 1993, only between 8,000-35,000 Palestinians who fulfill strict Israeli 
security requirements (e.g married men over 35) are allowed into Israel to work at 
any one time, a figure that represents only one percent of the three million 
Palestinians in the West Bank and Gaza Strip. 

http://pna.net/


At times when there are security concerns such as detailed in the above report 
even this small number have their permits canceled. In other words, 99 percent of 
Palestinians - almost three million people - have been experiencing an unbroken 
Israeli closure for six years. 

When the one percent of Palestinians are later allowed to return to work inside 
Israel, Reuters will similarly report that Israel has "lifted" or "eased" the closure on 
the territories, as if the turning on of this erratic and tiny trickle is a positive 
development or even a "concession" instead of a false focus created by Israel to 
conceal a much more destructive and wider reality. 

As with all wire service reports, this profoundly misleading report was 
internationally distributed, reproduced in thousands of publications, and used for 
copy by thousands of television and radio news programmes.  

 

vii. The passive bias of omission 

Structural issues in the news gathering process are most clearly observed in 
omissions. On CNN's website (http://www.cnn.com/WORLD/meast/sites.html) a list 
of related websites in the Middle East had no category for Palestinian sites 
(despite every other people in the region being covered) for several years without 
any change, until repeated letters to CNN Interactive by the author of this analysis 
finally resulted in this problem being addressed. 

When comparing what is included in and omitted from reports, one quickly learns 
what is considered to be "news". Analysis of news content over time reveals a 
pattern of focus on issues and semantics that stem from the Israeli government's 
agenda. 

One media analyst (Abunimah, 1998) found that over two years, up to the end of 
September 1998, 49 of the US-based National Public Radio (NPR)'s reports on 
Israel/Palestine focused on "security", 33 referred to "terrorism", 32 to "Hamas", 
and 36 to "Dennis Ross". By contrast, only six NPR reports referred to "human 
rights", eight to "closure", one to "Shin Bet" (the Israeli internal security apparatus), 
two to "live ammunition" or "rubber bullets", three to "torture" and two to 
"demolition". This demonstrates the pervasiveness of the Israeli definition of what 
should be considered "news". 

Of the 42 reports that referred to "Israeli settlements", Abunimah noted that 
eighteen contained the word "security" (a common Israeli justification for 
settlements) while only one contained the word "[land] confiscation". The term 
"illegal" never appeared in connection with Israeli settlements despite their illegality 
almost universally confirmed by international diplomatic and legal bodies such as 
the United Nations, and state governments, including that of the United States. 
This demonstrates that even the specific semantic twists of the US-promoted 
Israeli repertoire have been adopted by the media of the international community. 

The fact is that terrorism, violence, and the statements of Israeli and Palestinian 
leaders remain a central focus of media reporting of events in the West Bank and 
Gaza Strip, to the exclusion of forces and events that have a far deeper impact on 
the lives of Palestinians. 

http://www.cnn.com/WORLD/meast/sites.html


Daily access to Palestinian perspectives by making it standard practice to base 
foreign correspondents in the same Palestinian areas that they report on would 
alone greatly address these issues. However, the continued prioritising by news 
organisations of comfort and convenience for correspondents rather than direct 
experience of the culture suggests that we are unlikely to see this happen in the 
near future. 

 

IV. Smoke without fire: the pressures of the pro-Israel 
lobby 

The oft-cited "complexity" of the Israeli-Palestinian Conflict is in reality a re-
articulation of decades of pro-Israel lobby assertions that the conflict is a "unique" 
situation that requires a "special" international approach.  

In reality, the conflict follows a standard historical pattern of military occupation, the 
colonial appropriation of indigenous land and natural resources, and repression of 
dissent. 

The pro-Israeli forces that wish to prevent the articulation of non-approved 
repertoires on the conflict have helped to create a media status quo in which 
reporting has largely been reduced to just two points of interest -- the sporadic 
instances of violence (clashes and attacks), and developments at a macropolitical 
level (negotiations and summits), both of which are arenas in which Israeli 
dominates the spin machine. 

This narrow information stream is actively policed by an army of well-funded and 
well-organised pro-Israel lobbies such as AIPAC, CAMERA, and the ADL, 
capable of unleashing storms of protest at every perceived misrepresentation of 
Israel.  

Ironically, some of these groups admit what is apparent -- that the predominent 
tendency of the US media is to be pro-Israel. In a very bizarre 25 June 2001 press 
release from the ADL, "U.S. Editorial Survey Finds Overwhelming Support For 
Israel, Strong Criticism Directed at Arafat And Palestinian Authority", we find the 
following two contradictory statements:  

1. Contrary to the widespread negative assumptions about U.S. media coverage 
in the Middle East, the Anti-Defamation League (ADL) today released findings 
of an editorial survey of the nation's largest daily newspapers, which showed 
overwhelming support for Israel [....]  

2. "Our survey shows that the editorial boards of the major newspapers across 
the country are viewing the situation in the Middle East in a realistic and 
objective manner," said Glen A. Tobias, ADL National Chairman and Abraham 
H. Foxman, ADL National Director. "Many of the editorials are in synch with 
the policies of the Bush administration and reflect the overall American 
perception of the situation on the ground in Israel." 

So much for the 'watchdog' role of the press. It's hard to conceive a more 
disturbing reality than one in which many of the editorials of the much-touted 'free 
press' are "in synch" with that of the government. The sad truth is that "the overall 
American perception of the situation on the ground in Israel" is not one of support 
for Israel as ADL would have us believe but rather a general ignorance resulting 
from exactly this mediocre and polemic American media coverage. Organisations 

http://www.aipac.org/
http://world.std.com/~camera/
http://www.adl.org/
http://www.adl.org/presrele/IslME_62/3869_62.asp
http://www.adl.org/presrele/IslME_62/3869_62.asp


such as the ADL and CAMERA will only continue to thrive as long as this remains 
the case.  

The aggressive 'smoke without fire' approach of the pro-Israel lobby has rendered 
journalists wary of being seen to be sympathetic towards the Palestinian people 
under military occupation, hesitant to even comment on the obvious imbalance of 
power or the humanitarian dimension of the conflict, and consumers of the media 
who do not seek out alternative information sources are being transmitted this very 
same wariness by default. 

Unlike initiatives such as The Electronic Intifada, which accepts that reporting of all 
Palestinian violence is part of the role of good journalists -- so long as the wider 
context of the Israeli military occupation and Israel's violence are also presented -- 
what the pro-Israel media lobby terms "bias" is often merely what it considers to be 
'over-reporting' of the violence that military occupations tend to unleash on their 
discontent, occupied populations. There is a prevailing belief that Israeli state 
violence is morally superior to the violence of individual Palestinian militants (even 
when the latter is directed against military targets) or of stone-throwing Palestinian 
demonstrators, and should therefore not get as much airtime or column inches as 
incidents of Palestinian terrorism currently do.  

In this repertoire, Israeli violence is described as "necessary", "retaliatory", or "self-
defence". Palestinian violence is always "terrorism", and many an Israeli 
spokesperson -- always, amazingly, with straight faces -- has solemnly intoned 
about the "lethal" threat posed by stones thrown by 12-year-olds. Meanwhile, 
indiscriminate Israeli fighter, helicopter, and tank shelling and rocketing of 
Palestinian neighbourhoods in response to a few shots fired by a Palestinian 
gunment toting breach-loading rifles is, of course, "retaliation".  

Death and injury statistics made it abundantly clear from which side the 
overwhelming amount of violence comes from, as does the endless reports from 
human rights organisations that log home demolitions, agricultural vandalism, land 
confiscation, and other acts of violence towards inanimate targets.  

Having heavily invested in a powerful public relations infrastructure, Israel's 
distortions and spin regularly succeed in portraying legitimate Palestinian 
resistance to occupation and legitimate Palestinian unwillingness to make further 
concessions as evidence of Palestinian "extremism". Simultaneously, Israel carries 
on its brutal military occupation with its myriad of violations against Palestinian 
human rights. This website specifically aims to progressively deconstruct this 
process of obfuscation and distraction that characterises the Israeli media war 
machine. 

For more information about the pro-Israel lobby, see "They Dare to Speak Out: 
People and Institutions Confront Israel's Lobby" by Paul Findley (1989), referenced 
in the recommended reading at the end of this introduction. 

 

V. For more information 

This introduction only offered a brief overview of some of the issues relating to 
coverage of the conflict, with a focus on the international media. For more detailed 
information, join the mailing list of the ELECTRONIC INTIFADA, read what you 

file:///C:/Users/Yael/Desktop/חומר%20לאתר/התקשורת%20הפלסטינית/חומר%20קריאה/mailinglist.html


can do about it in our Media activism advice section, visit some of the "Media 
monitoring projects and websites" in our related websites section, and track down 
some of the recommended books below.  

 

Recommended reading 

 "Perceptions of Palestine: Their Influence on US Middle East Policy," 
by Kathleen Christison (Hardback, 1999).  
Although the history of America's "special relationship" with Israel is by no means a 
unexplored topic for authors, Kathleen Christison's book breaks new ground by its 
sheer scope of analysis, tracing 130 years of formulation of American perceptions of 
the Middle East, and their ultimate manifestation in U.S. government policy. "In the 
Middle East," writes Christison at the beginning of her book, "terminology shapes 
reality; it becomes a way of seeing reality, and, finally, it is reality." This single line, 
perhaps better than any other, encapsulates the political landscape mapped by 
Christison's book, a well-referenced 293-page investigation of the sources of the US 
mindset that has shaped Middle East policies through twelve key presidencies from 
Wilson to Clinton. Perceptions on Palestine analyses the state of knowledge of the 
president and key policymakers in each administration and the preconceptions with 
which they entered office, by examining - where available - their writings and the 
writings of those who most closely influenced them; by exploring coexistent popular 
attitudes towards the Middle East in the media, films, and literature; and by looking at 
how each administration was influenced by the prevailing conventional wisdom.  

 "They Dare to Speak Out: People and Institutions Confront Israel's 
Lobby" by Paul Findley (Paperback 2nd revised edition, August 
1989).  
One of the most devastating accounts of the reach of Israel's lobby in the US, this 
book by former Republican Congressman Paul Findley offers extensive examples of 
McCarthyite tactics and the reality of "one dollar, one vote" democracy.  

 

 
 
 

TOP OF PAGE | INTRODUCTION | WHAT'S NEW ON EI?  

 

 
 

HOME | INTRODUCTION | THE MEDIA | EI WIRE | REFERENCE LIBRARY | FOR JOURNALISTS | FOR ACTIVISTS | CONTACT 

 
©2000-2002 electronicIntifada.net unless otherwise noted. Content may represent personal view of author. You may freely print out, copy, and redistribute this 
page for informational purposes on a non-commercial basis. To republish content credited to the Electronic Intifada in online or print publications, please get in 
touch via electronicIntifada.net/contact.  
 

 

 

file:///C:/Users/Yael/Desktop/חומר%20לאתר/התקשורת%20הפלסטינית/חומר%20קריאה/generaladvice.html
file:///C:/Users/Yael/Desktop/חומר%20לאתר/התקשורת%20הפלסטינית/חומר%20קריאה/relatedsites/index.html
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0520217179/theelectronic-20
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0520217179/theelectronic-20
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1556520735/theelectronic-20
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1556520735/theelectronic-20
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1556520735/theelectronic-20
file:///C:/Users/Yael/Desktop/חומר%20לאתר/התקשורת%20הפלסטינית/חומר%20קריאה/Introduction%20to%20media%20coverage%20-Nigel%20Parry.htm%23top
file:///C:/Users/Yael/Desktop/חומר%20לאתר/התקשורת%20הפלסטינית/חומר%20קריאה/index.shtml
file:///C:/Users/Yael/Desktop/חומר%20לאתר/התקשורת%20הפלסטינית/חומר%20קריאה/$url_gindex$
file:///C:/new.shtml
file:///C:/introduction/index.shtml
file:///C:/themedia/index.shtml
file:///C:/wire/index.shtml
file:///C:/referencelibrary/index.shtml
file:///C:/forjournalists/index.shtml
file:///C:/foractivists/index.shtml
file:///C:/contact/index.shtml
file:///C:/Users/Yael/Desktop/חומר%20לאתר/התקשורת%20הפלסטינית/חומר%20קריאה/$art_printer_url$
file:///C:/contact/index.shtml
javascript:tell_friend();
C:/contact/index.shtml
http://nigelparry.net/

