זוכי שנת 2019

מלגות - עבודות דוקטורט

 

אליס גאיה

בית הספר הבינלאומי ללימודי מדבר, אוניברסיטת בן גוריון

 

איים של שלום: מחקר אתנוגרפי בקרב זוגות מעורבים יהודים- וערבים בישראל

המחקר בודק כיצד מתקיימת מערכת יחסים אינטימית בין יהודים או יהודיות לערבים או ערביות במציאות החברתית-לאומית בישראל? אני מאמינה כי הבדיקה של אפשרות של חיים משותפים, יומיומיים עם כל המתחים ושרטוט הגבולות שהם מסמנים יכולה לתת לנו תרומה משמעותית להבנת הסכסוך הישראלי-פלסטיני ואולי אף לפתרונות שלא הוצעו עד כה. דווקא בשל הייחודיות של סיטואציית המחקר של זוגיות מעורבת היא מאפשרת זוית חדשה ויצירתית של חשיבה על סכסוך מדמם רב דורות.

 

 

רועי וינטרוב

בית הספר להיסטוריה, אוניברסיטת תל אביב

"בין היסטוריה להסתר-יה": אמונה, תכנים וערכים בהוראת ההיסטוריה בחינוך הממלכתי-דתי

עבודתי תפעל במרחב הדיון על אודות חינוך היסטורי ותשאף לפרוץ דרך בתחום שזכה עד כה לתשומת לב מועטה. שאלת המחקר המרכזית תבחן את התפיסה ההיסטורית שביקשה מערכת החינוך הממלכתית דתית (להלן: חמ"ד) להקנות לתלמידיה. המחקר ימפה וינתח את מאפייני הוראת ההיסטוריה בחמ"ד, יחשוף את שורשיה הנטועים בזרם "המזרחי" ויבחן את האופן בו היא הושפעה מהתמורות הרעיוניות, הפוליטיות והחברתיות המשמעותיות, שהתחוללו בפרק הזמן שבין הקמת המדינה ועד לתחילת העשור השני במאה העשרים ואחת.

חקירת הוראת ההיסטוריה בחמ"ד מסוגלת להעמיק בצורה משמעותית את ההבנה על אודות האופן בו תודעת העבר של הציונות הדתית עיצבה את תפיסותיה בדבר הסכסוך הישראלי-פלסטיני והכווינה את שאיפותיה במאבק על צביונה של מדינת ישראל. יתרה מכך, מבחינה בין לאומית, התפיסה הפרטיקולרית בדבר האימננציה האלוהית והזיקה התיאולוגית לגבולות טריטוריאליים ברורים לצד קיומו של שלטון דמוקרטי המאפשר שיח פתוח, הופכים את הוראת ההיסטוריה בחמ"ד לתופעה ייחודית בדיון האקדמי העולמי בתחום החינוך ההיסטורי.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>